Dopravní značky
Cíl: hlubší pohled na komunikační specifika, reflexe a využití neverbál–
ních charakteristik ve formě obecně srozumitelné (piktogramy), snaha o od–
bourání zbytečných komunikačních bariér mezi kulturami, inspirace pro
rozvoj komunikace ve skupině.
Klíčové kompetence: behaviorální ­ umění interkulturní komunikace
(schopnost komunikovat bez komunikačních šumů a nedorozumění, uvědo–
mění si a respektování formálních pravidel v cizích kulturách, práce s ne–
verbální komunikací).
Cílová skupina: cca do 20 (menší skupina je výhodou ­ dovoluje indi–
viduálněji laděnou práci a snazší probrání tématu do hloubky).
Čas: do 90 minut (dle velikosti a motivace skupiny), interkulturní sku–
pina.
Pomůcky: papíry, tužky, pastelky, barevné popisovače (případně i šab–
lony ve tvaru dopravních značek, event. trenérem předkreslené netradiční
dopravní značky z různých kultur).
Postup: Trenér zahájí rozpravou o dopravních značkách, které mají
usnadnit a zpřehlednit komunikaci v prostoru. Poté uvede několik obecněji
rozšířených a platných značek (výhodné je cokoli z oblasti příkazů a záka–
zů platné alespoň v pěti státech). Poté může upozornit na značky méně ty–
pické či alternativní ­ např. v centrální Evropě varování před skotem či je–
lenem na silnici a jeho krajová skandinávská verze s losem a sobem nebo
nizozemská značka upozorňující na zvedací most přes kanál, islandské upo–
zornění na místo zajímavého rozhledu (dvě postavy, jedna druhou vede
k rozhledu), zákaz venčení psů atd.
Poté vyzve skupinu k zamyšlení nad tím, jaké značky by mohly usnad–
ňovat komunikaci při pobytu v jiné kultuře. A požádá účastníky cvičení,
aby vypracovali ­ zatím bez verbálního komentáře ­ ve formě piktogramu
srozumitelného i ostatním důležité značky pro svoji kulturu, pro porozu–
mění a lepší komunikaci v této kultuře (vhodné jsou alespoň tři značky).
Po vytvoření kreseb mohou účastníci buď tipovat jednotlivé kultury
a význam vytvořených značek, nebo rovnou diskutovat o výsledcích. Na zá–
věr hry je dobré výtvory skupiny vystavit na stěně, tabuli či nástěnce.
Diskuse (vyhodnocení): Skupina by se měla zaměřit na komunikační
doporučení či možné bariéry. Celý proces by mohl napomoci hlubšímu po–
174
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>